بوش موتور یا بوش سیلندر چیست ؟!

بوش موتور یا بوش سیلندر چیست ؟!

بوش موتور یا بوش سیلندر چیست ؟!

بوش موتور ( Cylinder Liner ) قطعه‌ای چدنی یا گاها فولادی است که در درون بلوک سیلندر قرار می‌گیرد. این مجموعه یکی از مهمترین بخش های کاربردی داخلی موتور می‌باشد. بوش موتور یا بوش سیلندر قطعه‌ای استوانه‌ای شکل است لذا می‌توان آن را به صورت ریخته‌گری گریز از مرکز یا سانتریفیوژ تولید کرد که این فرآیند، توسط گروه فنی مهندسی سارکو با بالاترین کیفیت انجام می‌پذیرد. برای دیدن فیلم قسمت ریخته گری گریز از مرکز روی لینک زیر کلیک کنید.

 

در برخی از کشورها یا شرکت‌ها بوش سیلندر به نام آستین سیلندر ( Cylinder sleeve ) نیز شناخته می‌شود.

بوش‌های موتور بسته به نوع طراحی موتور، بصورت بوش‌های موتور لبه دار و یا بدون لبه تولید می‌گردند. مزیت آستین سیلندر لبه‌دار نسبت به بدون لبه این است که در اثر نقض عملکرد موتور، مانند خرابی رینگ و پیستون‌ها و یا جدا شدن شاتون از میل‌لنگ، این لبه‌ها از فرورفتن بیشتر بوش سیلندر به داخل سیلندر ممانعت می‌نمایند و همینطور نشیمن‌گاه مناسبی برای نگه داشتن بوش سیلندر درون سیلندر به هنگام عملکرد آن خواهند بود.

بوش موتور محلی برای قرارگیری و حرکت پیستون است و وظیفه اصلی آن ایجاد محیط و بستری مناسب، برای حرکت پیستون جهت انتقال حرکت از شاتون و میل لنگ و حفاظت از پیستون در مقابل سایش و پارگی سیلندر می‌باشد.

دیواره‌های سیلندر موتور تحت تماس با دما و فشار بالایی هستند و رینگ‌های پیستون با سرعت بالایی روی آن دیواره‌ها و روغن می‌لغزند.

همچنین، با توجه به رویکردهای اخیر شرکت‌های سازنده طراحی موتور و خودرو، در راستای طراحی و ساخت موتورهای سبک‌تر، بجای استفاده از بلوک موتور از جنس چدن، از آلیاژهای آلومینیوم استفاده می‌کنند. معمولاً مواد تشکیل دهنده بلوک موتور از جنس چدن، دارای وزن مخصوص بالاتری نسبت به آلیاژهای آلومینیوم می‌باشند که این ویژگی باعث تغییر جنس این بلوک‌ها شده است. با این حال، برای بالا بردن مقاوت به سایش هنگام کار، از بوش سیلندر با جنس چدن استفاده می‌شود. از طرفی، به طور خاص، از آنجایی که موتور‌های کامیون و اتوبوس به عمر طولانی‌تری نیاز دارند، سیلندرهای چدنی که دارای مقاومت بالا در برابر سایش هستند، مورد استفاده قرار می گیرند.

بوش های سیلندر در سه نوع زیر طراحی و تولید می‌شوند :

 

  1. خشک
  2. تر
  3. پره دار

هدف استفاده از هر نوعی از بوش سیلندر یا بوش موتور ویا آستین سیلندر، محافظت از پیستون در برابر حرارت و ناخالصی‌ها و همچنین پایین آوردن هزینه تعمیرات می‌باشد. بوش سیلندر محصول نسبتاً گران قیمتی است که بایستی با دقت بالایی تولید و ساخته شوند و عمدتاً از فروشگاه‌های تخصصی خریداری گردد.

برای تهیه ی انواع بوش سیلندر می‌توانید به قسمت فروشگاه مراجعه کنید.

ورود به فروشگاه بوش سیلندر

  1. بوش موتور یا بوش سیلندر خشک

بوش‌های سیلندر خشک از جمله محافظ‌های اصلی پیستون هستند. آنها باید دماهای بسیار بالا را تحمل کنند و در برابر ناخالصی‌ها از پیستون محافظت کنند، بنابراین باید از مواد درجه یک مانند چدن و یا آبکاری با سرامیک نیکل ساخته شوند. بوش‌های خشک بسیار نازک‌تر از همتای خود، بوش‌های تر هستند. آنها با مایع خنک‌کننده موتور، ارتباط مستقیمی ندارند، اما در عوض ارتباط بسیار نزدیکی با پوسته در بلوک سیلندر ایجاد می‌کنند تا از پیستون در برابر گرما و ناخالصی ها محافظت کنند.

 

  • بوش موتور یا بوش سیلندر تر یا آبگرد

بوش سیلندر تر با روشی متفاوت از پیستون‌های خشک محافظت می‌کند، البته این نوع بوش‌ها نیز، از همان مواد مقاوم ساخته شده‌اند. آنها در تماس مستقیم با مایع خنک کننده موتور هستند. گاهی اوقات بوش‌های سیلندر مرطوب با دهانه‌های کوچکی تعبیه می‌شوند تا به پراکندگی گرما و ناخالصی‌ها کمک کنند. به این نوع بوش‌ها، بوش‌های پوسته آب‌گرد گفته می‌شود.

 

  • بوش موتور یا بوش سیلندر سیلندر پره دار

بوش سیلندر پره‌دار همانند سایر بوش‌ها از فلز مقاوم در برابر حرارت و ناخالصی ساخته شده است. این نوع بوش برای موتورهای هوا خنک طراحی شده‌اند و در هنگام کار بسیار شبیه بوش سیلندر خشک عمل می‌کند زیرا محیط خنک‌کننده موتور، هوا است. با این حال، اطراف بوش‌ها با باله‌های کوچکی تعبیه شده‌اند که به هوای ورودی اجازه می‌دهد تا با نیروی زیادی به اطراف سیلندر کشیده شوند تا خنک‌سازی و انتقال حرارت انجام گیرد.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید