تولید بوش‌های سیلندر موتورهای نیروگاهی در گروه فنی و مهندسی سارکو

تولید بوش‌های سیلندر موتورهای نیروگاهی در گروه فنی و مهندسی سارکو

تولید بوش‌های سیلندر موتورهای نیروگاهی در گروه فنی و مهندسی سارکو

 

موتورهای دیزلی بر اساس قدرت به سه دسته تقسیم میشوند: 1- کوچک ، 2- متوسط و 3- بزرگ.

دسته اول: موتورهای کوچک

موتورهای کوچک دارای قدرت خروجی کمتر از 188 کیلووات یا 252 اسب بخار هستند. این رایج ترین نوع موتور دیزلی است که تولید می‌شود. این موتورها مصارف مختلفی دارند. برای مثال در خودروها، کامیون‌های سبک و تجاری و برخی کاربردهای کشاورزی و ساختمانی به عنوان ژنراتورهای برق ثابت کوچک (مانند موتورهای تفریحی) ویا درایوهای مکانیکی استفاده می‌شوند.

دسته دوم: موتورهای متوسط

موتورهای متوسط قدرتی بین 188 تا 750 کیلووات یا 252 تا 1006 اسب بخار دارند. اکثر این موتورها در کامیون های سنگین استفاده می‌شوند. آن‌ها معمولاً موتورهای تزریق مستقیم، خطی، شش سیلندر توربوشارژ و پس خنک هستند. برخی از موتورهای V-8 و V-12 نیز به این گروه تعلق دارند.

دسته سوم: موتورهای بزرگ

موتورهای دیزلی بزرگ دارای توانی بیش از 750 کیلووات هستند. این موتورهای منحصربه‌فرد کاربردهای متفاوتی برای زمینه‌های مختلف از جمله کشتی‌های دریایی، لوکوموتیو و موتورهای نیروگاهی که برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرند را دارند. اجزای تشکیل دهنده این نوع موتورها بایددارای خواص بالای مکانیکی باشند. یکی از این قطعات مهم و تاثیرگزار بر عملکرد و طول عمر موتور ، بوش سیلندر این موتورها می‌باشد که باید دارای استحکام و مقاومت به سایش و خستگی بالا باشند. از این رو مهمترین علت خرابی بوش سیلندر در موتورهای نیروگاهی ایجاد سوراخ و حفره در روی بوش سیلندر است.

شکل شماره 1 نمونه از موتورهای دیزل نیروگاهی می باشد.

 

                                                                                          شکل 1

در نیروگاه های تولید برق که در آن از موتور دیزل بزرگ به عنوان محرک اصلی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می شود، وظیفه اصلی بوش سیلندر آن حفظ سیال و هدایت پیستون است. اکثر نیروگاه های دیزلی از بوش های سیلندر مرطوب استفاده می‌کنند که در معرض کاویتاسیون شدید قرار می‌گیرند. تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که سیلندرها در معرض ارتعاش هارمونیک قرار می‌گیرند که منجر به جدا شدن لحظه ای مایع خنک کننده از دیواره سیلندر می‌شود و اختلاف فشاری که در اطراف سطح خنک کننده ایجاد می‌کند، حباب های هوا را تشکیل می دهد. این حباب ها با سرعت بسیار زیاد منفجر می‌شوند. انفجار این حباب ها انرژی سطحی را آزاد می‌کند که به عنوان کاویتاسیون شناخته می‌شود. این انرژی سطح بوش سیلندر را چکش می‌کند و در نتیجه ذرات ریز فلز را از سطح سیلندر ارتعاشی حذف کرده که منجر به ایجاد حفره می شود.

شکل شماره 2 نمونه ای  از وجود این حفره ها و سوراخ ها بر روی بوش های سیلندر نیروگاهی  است ،که توسط مجموعه سارکو مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است :

                                                                                       شکل 2

گروه فنی مهندسی سارکو با داشتن دانش بالا و تجربه کافی و نیروهای متخصص در زمینه تولید بوش سیلندر توانسته است بوش‌ها‌ی سیلندر خاص با ابعاد بزرگ و آلیاژهای مختلف با دقت ابعادی بسیار بالا طراحی و تولید کند تا کشور را از واردات آن‌ها بی‌نیاز سازد و گامی بلند در جهت خودکفایی کشور در تولید این گونه بوش‌های سیلندر بردارد.

شکل شماره 3 یک نمونه از تولید بوش های نیروگاهی تولید شده در مجموعه فنی و مهندسی سارکو می‌باشد:

                                                                                 شکل 3

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید