بوش سیلندر(لاینر)
اغلب در موتورهای احتراق داخلی برای دستیابی به ضخامت سیلندر دلخواه و اعمال سطوح کار بر اساس ویژگیهای ابعادی و پرداختی خواسته شده، داخل بلوک موتور با قطعاتی به نام بوش سیلندر تجهیز میگردند. بوش سیلندر قطعهای چدنی یا گاها فولادی است که در درون بلوک سیلندر قرار میگیرد و وظیفهی آن ایجاد محیط و بستری مناسب برای حرکت پیستون میباشد. به دلیل اینکه شکل بوش سیلندر استوانهای است میتوان آن را به صورت ریختهگری گریز از مرکز تولید کرد که این مهم توسط گروه فنی مهندسی سارکو انجام میپذیرد.
در طراحی بعضی از موتورها (نظیر بعضی از مدلهای مرسدس بنز) از بوش سیلندر استفاده نمیشود و پیستون حرکت خود را در درون بلوک سیلندر انجام میدهد. در این نوع از موتورها درصورت استهلاک و کارکرد زیاد موتور، محفظهی سیلندر نیاز به ماشینکاری دارد لذا در این موارد سیلندر موتور در کارگاههای میل لنگ تراشی ماشینکاری میگردند. سپس دو روش برای بازسازی موتور درنظر گرفته میشود:
- از یک پیستون با قطر بالاتر برای بلوک سیلندری که قطر داخل آن به دلیل ماشینکاری بزرگ شده است استفاده میگردد.
- از یک بوش سیلندر با ضخامت مناسب بسته به میزان خرابی دیواره بلوک سیلندر استفاده گردیده و داخل بوش سیلندر نیز ماشین کاریی میگردد. مزایای این کار استفاده از پیستون استاندارد و به تبع آن حفظ حجم محفظهی احتراق و … است.
در طراحی بعضی دیگر از موتورها نیز از بوش سیلندر برای حرکت پیستون استفاده شده و لذا در این حالت برای تعمیزات خود بوش تعویض میگردد. این بوشها به دو نوع خشک و آبگرد (تر) تقسیم میشوند. بوشهای آبگرد، بوشهایی هستند که توسط آب خنک شده یعنی سطح پشتی آنها به واسطهی گردش آب و تماس با آب خنک میشود.
- بوش سیلندر نوع آبگرد با آب خنک کننده به طور مستقیم در تماس میباشند. واشرها و اورینگها برای جلوگیری از نشت آب که در خارج از سیلندر در گردش است، در بالا و پایین بوش قرار میگیرند.
- بوشهای نوع خشک نیز از آنجا که به طور مستقیم با آب خنک کننده در تماس نمیباشند، برای جلوگیری از نشتی نیازی به هیچگونه اورینگ نخواهند داشت. پیش از مونتاژ بوشهای نوع خشک سوراخهای سیلندر در بلوک موتور را بزرگتر نموده و بوشهای نوع خشک به صورت ویژه طراحی گردیدهاند در این سوراخها جای داده میشوند.
سطح داخلی دیواره سیلندر بدون توجه به میزان دقتی که در طراحی و ساخت آنها به کار رفته است، دچار فرسودگی و سایش میشوند. این فرسایش عمدتا در ناحیه تماس با رینگهای پیستون و بالا و پایین رفتن آنها درون پیستون، اتفاق میافتد. برای تصمیمگیری در مورد ضرورت تعویض یا عدم تعویض بوش، باید مقدار سائیدگی را در نظر گرفت. پیش از تصمیمگیری در مورد تعویض بوشها باید خاطر داشت که یرخی برندهای رینگهای پیستون، حتی اگر سائیدگی بوشها تا 0.1 میلیمتر برای موتورهای بنزینی و 0.15 میلیمتر برای موتورهای دیزلی هم باشد، مناسب میباشد.
همچنین لازم به ذکر است بوشها بصورت لبه دار یا بدون لبه تولید میگردند. بوشهای لبه دار دارای این مزیت هستند که در خلال بد کار کردن و شرایط عملکرد غیر طبیعی همانند نقص پیستون، داخل سیلندر کشیده نمیشوند.
بوشهای سیلندر قطعاتی با دقت بسیار بالا هستند از اینرو در برابر ضربه و فشرده شدن بسیار حساس میباشند لذا برای اجتناب از تغییر شکل و آسیب دیدن آنها باید در حین حمل برای بستهبندی و انبارداری، باید با دقت جابهجا شده و بوشها همواره باید به صورت عمودی انبار شوند.
دیدگاهتان را بنویسید
ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید